Kreatív megoldások, inspiráló ötletek a mindennapokra

Nőszemély

Nőszemély

Robotok érzelmekkel és öntudatra ébredő androidok: A farkas gyermekei vs Westworld

2020. október 04. - Nőszemély

Az androidok, a külsőjüket és viselkedésüket tekintve is emberhez hasonlatos robotok megalkotásának lehetősége évszázadok óta izgatja az emberek fantáziáját, olyan alkotások születtek már a témáról mint Philip K. Dick regénye, az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkal?, illetve az ebből készült Ridley Scott-film, a Szárnyas fejvadász, de említhetnénk a Terminátor filmeket vagy az A.I. - Mesterséges értelmet, mellyel Stanley Kubrick filmtervét váltotta valóra Steven Spielberg.

Ma, amikor virtuális asszisztensek segítenek a problémáink megoldásában és az egyre kreatívabb mesterséges intelligencia vezérli a mindennapjainkban használt eszközöket is, nem is lehetne aktuálisabb az öntudatra ébredő emberszerű robot témája – két népszerű sorozat is ezt járja körül.

Vadnyugati élménypark elképesztő csavarokkal

Jonathan Nolan és Lisa Joy alkotása, a Westworld a kezdő évad sikerét követően még két továbbival jelentkezett, de az első önmagában is olyan erős és komplex történet, amelynek záró részére áll össze egy egésszé mindaz, amit az alkotók epizódról epizódra óraműpontossággal építenek fel és a megfelelő kiszámítottsággal adagolnak nekünk. A hagyományosnak semmiképp nem nevezhető narratíva idősíkok váltogatásával, különböző szálak lassú összefonásával vezet el oda, hogy a fináléban minden rejtély értelmet nyerjen.

A Westworld színtere egy vadnyugati élménypark, ahol a látogatók különböző kalandokban vehetnek részt korhű környezetben, amelynek részei a beléjük programozott történetet eljátszó, a megtévesztésig embernek tűnő gépek is. Bármit meg lehet tenni velük, mivel a park alkalmazottai zárás után begyűjtik az aznapi kaland során összevert, megerőszakolt vagy lelőtt androidokat és szükség szerint megjavítják, vagy újraprogramozzák őket. A robotok azonban furcsa hibákat kezdenek mutatni és mivel androidos sorozatról van szó, nem nehéz kitalálni, hogy ez az öntudatra ébredésükkel függ össze.

Öntudatra ébredés - programparancsra?

Vádolhatjuk azzal a sorozatot, hogy a túl sok csavar és fordulat elveszi a figyelmet a felvetett morális kérdések mélységéről, de a saját létezésük értelmét megfejteni próbáló robotok története érzékletesen mutatja be azt a dilemmát, hogy ha egy android önmagát emberi lénynek hiszi, mert létrehozója ezt programozta belé, akkor milyen bánásmód illeti meg őt az emberektől. Túl azon a könnyen eldönthető kérdésen, hogy felelősséggel tartozunk-e értük vagy kényünk-kedvünk szerint bánhatunk velük, felmerül az is, hogy végső soron válhat-e egy androidból ember, ha a tudata arra képessé teszi. Mivel az androidok szemszögéből látjuk a küzdelmet, amelyet azért vívnak, hogy eljussanak a saját tudatukhoz, átéljük a bénító tehetetlenségüket és fojtogató kiszolgáltatottságukat a mindig úrakezdődő programozott történetükben. Ki tudnak-e jutni ebből önállóan vagy ez is csak akkor lehetséges, ha magát, az öntudatra ébredés utáni vágyat is beléjük kódolták? A saját tudat megtalálásához vezető labirintusszerű út bejárása után a következő évadokra is bőven maradt még olyan morális töprengeni való, mint hogy létezik-e szabad akarat, valóban megkülönbözteti az embereket az androidoktól a szabadon döntés képessége, vagy hogy a technológiai fejlődés milyen hatással lehet a társadalomra – és már a negyedik évadot is berendelték.

A cél az emberiség újrateremtése

Ridley Scott és Aaron Guzikowski sorozatában, a Farkas gyermekeiben a két android, Anya és Apa az elejétől fogva tisztában van a saját mivoltával és küldetésével. A kettészakadt, egymást és a Földet elpusztító emberiség megmentésének utolsó lehetőségeként küldték őket egy ismeretlen bolygóra, a kopár Kepler-22b-re azzal a feladattal, hogy a náluk lévő lefagyasztott embriókat életre segítve és felnevelve új civilizációt hozzanak létre. Missziójukat nemcsak a kopár, szinte teljesen kipusztult világ, ahol a kevéske megmaradt növény is mérgező, teszi szinte lehetetlenné, de idegenek felbukkanása is megzavarja. A két robot a maximumot is meghaladva teszi a dolgát, egyrészt próbálnak megfelelni a szülő szerepnek, másfelől olyannyira tárgyilagosan viszonyulnak a saját „gépségükhöz”, hogy gyakran utalnak rá, védenceiket fel kell készíteniük arra az időszakra is, ami az ő végső leállásuk után következik.

Mire vágyhat egy android? - a végén természetesen csavarral

A történet előrehaladtával egyre többet tudunk meg a főszereplők múltjáról, kiderül, hogy senki sem teljesen az, akinek látszik, legyen szó emberről vagy androidról. Apa az egyszerű android, akinek szerepe a gondoskodás – egyedüli különleges képessége, hogy saját vicceket képes kitalálni. A gyermekeit mindenekfelett óvó, nevelő Anya már az első epizódban megmutatja, hogy valódi anyai érzelmeket programoztak belé, később pedig nemcsak, hogy anyatigrissé válik, de valódi gyilkológéppé, aki puszta pillantásával és hangjával is ölni tud. Egy szimuláció segítségével fel tudja idézni régi emlékeiket, és lassan kiderül nemcsak érzelmei, de saját álmai is vannak. Vágya azonban, hogy újrateremtse a bolygót megdöbbentő módon valósul meg - a történet a második évaddal fog folytatódni, amit már szintén berendeltek.

untitled965.png

A bejegyzés trackback címe:

https://noszemely.blog.hu/api/trackback/id/tr6716226916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása